Uit het niets een hartstilstand

“Op de avond voor de hartstilstand ging ik met vriendinnen een avondje stappen en kwam laat thuis. Om 8 uur 's ochtends ging ik naar de badkamer omdat ik me misselijk voelde. Mijn moeder keek raar op dat ik zo vroeg wakker was. Ik vertelde haar dat ik heel misselijk en duizelig was. Maar voordat ze kon zeggen dat ik moest gaan zitten viel ik al op de grond.”

“Mijn moeder dacht dat ik uit vermoeidheid was flauwgevallen. Met roepen en schudden probeerde ze me weer bij te brengen. Toen dat niet werkte haalde ze mijn vader. Tegen die tijd had ik al een blauwe kleur en stuiptrekkingen.”

Elles zit in een dikke jas op het strand in het zonnetje

Koster snel ter plaatse met AED

“Mijn vader twijfelde geen seconde, hij begon meteen met reanimeren. Hij was jaren bedrijfshulpverlener geweest en wist hoe dit moest. Ondertussen had mijn moeder 112 gebeld. Binnen 5 minuten stonden er ook 2 burgerhulpverleners op de stoep, met een AED. Dit bleken de koster en zijn vrouw te zijn. Als burghulpverleners hadden ze een oproep gekregen via de alarmcentrale. De kerk is een paar 100 meter verderop en de AED hangt daar buiten."

“Zij sloten de AED aan terwijl mijn vader bleef reanimeren. 5 minuten later stond opeens de badkamer vol met mensen: onze huisarts, de ambulance en politie. Ze moesten me eerst naar de overloop brengen, waar de broeders de reanimatie konden overnemen. Zeker 20 minuten en 5 schokken van de AED later kreeg ik weer een regelmatig hartritme.”

Elles zit in een dikke jas op een terras aan het strand met een kopje koffie

Een AED in je buurt

“Na mijn eigen ervaring en mijn stage in 2016 bij de Hartstichting, ben ik me heel bewust van het belang van een goed netwerk van burgerhulpverleners en AED’s. Ik had het waarschijnlijk niet overleefd als er geen oproepsysteem was en de AED niet zo dichtbij hing."

Oorzaak onbekend

“Ik heb alle mogelijke onderzoeken gehad maar er is geen oorzaak gevonden voor mijn hartstilstand. Mijn hart lijkt helemaal gezond. Voor mijn hartstilstand was ik al bij een cardioloog geweest omdat ik veel hartoverslagen had. Toch denken de artsen niet dat deze hartoverslagen tot mijn hartstilstand hebben geleid."

"Het maakt me soms onzeker dat de artsen er misschien nooit achter komen. Stel dat ik toch een erfelijke aanleg heb, dan wil ik dat wel weten als ik ooit kinderen krijg. Wel is het fijn dat ik nu een S-ICD heb, die een schok geeft bij een gevaarlijke ritmestoornis. Ik kan er nu goed mee leven en heb mijn leven weer goed op de rit.”

Koster Prinsen: "Fijn dat we Elles konden redden"

De heer A. Prinsen is de koster van de kerk. Hij vertelt: “Toen ik koster werd hing de AED er al. Eerst was dat in een kast die je met een pasje moest openen, maar dat was een gedoe om te openen. Daarom hebben we een kast met een trekkoord genomen. Mijn vrouw en ik zijn burgerhulpverlener. Dan is het heel handig om een AED bij de hand hebben. We hebben al meerdere oproepen gehad, dus deze AED hangt er zeker niet voor niks.”

“Meestal gaat het bij oproepen om oudere mensen, maar Elles was echt een uitzondering, zo jong. We hebben na afloop Elles en haar ouders nog een keer ontmoet. Dat was een emotioneel moment voor hen. Zo fijn dat we haar hebben kunnen redden.”

“Ieder bedrijf dat een AED heeft zou deze buiten moeten hangen én aanmelden bij het oproepsysteem. Van zo’n investering profiteren veel meer mensen dan alleen je eigen werknemers. Niet aarzelen maar doen."

Elles staat lachend op het strand in het zonnetje